Naziv predmeta: Iberoromanska sociolingvistika
Šifra predmeta: 1515503
Status: IP
Broj kredita: 6
Godina studija: V
Trajanje: jedan semestar
Profesorka: dr Ivana Vučina Simović, vanredna profesorka
E-adresa: ivanavusim@gmail.com

Cilj predmeta
Upoznavanje studenata sa dijahronijskom i sinhronijskom sociolingvistikom Iberijskog poluostrva, uz poseban osvrt na jezičke kontakte između različitih iberoromanskih varijeteta i na mehanizme putem kojih strukturni i društveni činioci jezičke promene zajedno uobličavaju jezičku situaciju na Iberijskom poluostrvu kroz vreme. Posebna pažnja se poklanja razvoju kritičkog načina mišljenja studenata, kao i sposobnosti organizacije samostalnih projekata iz oblasti sociolingvistike i istorijske sociolingvistike na osnovu teorijskih i metodoloških znanja stečenih na predmetu.

Opis predmeta

Studenti će se na ovom kursu kroz teorijsku i praktičnu nastavu upoznati sa jezičkim kontaktima i jezičkim promenama koji su karakteristični za romanske jezike na Iberijskom poluostrvu, kako u prošlosti tako i u sadašnjosti. Sociolingvistički pristup proučavanju iberoromanskih jezika u prošlosti i sadašnjosti omogućava da se upotreba ovih jezika sagleda kao kontinuiran proces uslovljen brojnim društvenim, kulturnim i političkim faktorima.

Oblik nastave

Predavanja, projekti, studentske prezentacije.

Obaveze studenata

Prisustvo i aktivno učešće na časovima (10% ukupne ocene), izrada grupnih i/ili samostalnih projekata tokom školske godine (40% ukupne ocene), završni (seminarski) rad (50% ukupne ocene).

Preporučena osnovna literatura:

Arteaga, Deborah L. & Gess, Randall Scott, 2006, Historical Romance Linguistics: Retrospective and Perspectives, Amsterdam: John Benjamins.
Blas Arroyo, J. L., 2008[2005], Sociolingüística del español. Desarrollos y perspectivas en el estudio de la lengua española en contexto social, Madrid: Cátedra.
Bossong, G. & Báez de Aguilar González, F. (eds.), 2000, Identidades Lingüísticas en la España Autonómica, Actas de las Jornadas hispánicas 1997 de la Sociedad Suiza de Estudios Hispánicos, Frankfurt, Madrid: Vervuert, Iberoamericana.
Chambers, J. K.; P. Trudgill; N. Schilling-Estes (eds.), 2002, The Handbook of Language Variation and Change, Blackwell Publishing.
Döhla, Hans-Jörg et al., 2008, Lenguas en diálogo. El iberorromance y su diversidad lingüística y literaria, Frankfurt: Iberoamericana.
Filipović, Jelena, 2009, Moć reči: Ogledi iz kritičke sociolingvistike, Beograd: Zadužbina Andrejević.
Hernández Campoy, J. M.; Almeida, M., 2005, Metodología de la investigación sociolingüística, Málaga: Comares.
López Morales, Humberto, Sociolingüística, Madrid: Gredos, 2004.
Narbona Jiménez, A., 2009, La identidad lingüística de Andalucía, Sevilla: Fundación Pública Andaluza, Centro de Estudios Andaluces.
Penny, Ralph, 2000, Variación y cambio en español, Cambridge: Cambridge University Press.
Penny, Ralph, 2006, What did sociolinguistics ever do for language history? The contribution of sociolinguistic theory to the diachronic study of Spanish, Spanish in Context 3 (1), 49–62.
Siguan, M., 2001: Bilingüísmo y lenguas en contacto, Madrid: Alianza.
Tagliavini, Carlo, 1993, Orígenes de las lenguas neolatinas, Madrid: Fondo de Cultura Económico.
Vučina Simović, Ivana, 2013, Reacciones de los laicos a discursos mediáticos y metalingüísticos sobre el andaluz en YouTube, Colindancias. Revista de la Red Regional de Hispanistas de Hungría, Rumanía y Serbia 4, pp. 235-252.
Wright, Roger, 1989, Latín tardío y romance temprano, Madrid: Gredos.