Naziv predmeta: HISPANOAMERIČKA KNJIŽEVNOST 1
Status predmeta: OP
Šifra predmeta: 0915445
Struktura predmeta: predavanja i vežbe (1+1)
Godina studija: III
Semestar: Peti
Broj bodova: 3
Tip predmeta: TM
Profesorka: prof. dr Vesna Dickov
Asistentkinja: Ksenija Vulović
Ciljevi predmeta: Studenti će se upoznati sa pojmom hispanoameričke književnosti i razvojem hispanoameričke književnosti u prvim vekovima njenog postojanja, od hronika do XIX veka. Kroz analizu književnih dela studenti će se upoznati sa hispanoameričkom kulturom. Student treba da vlada osnovnim teorijskim i istorijskim pojmovima i problemima koji se odnose na hispanoameričku književnost. Stiče sposobnost da analizira i kritički sagleda najznačajnije tekstove i autore hispanoameričke književnosti u doba kolonija. Sagledava istorijsku evoluciju hispanoameričke književnosti u istorijskim i društvenim kontekstima, stilovima i tendencijama.
Sadržaj predmeta: Pojam hispanoameričke književnosti. Opšte karakteristike. Pojam hronika. Prvi hroničari hispanoameričke književnosti: Kristofer Kolumbo, Ernan Kortes i Bernal Dijas del Kastiljo. Hroničari rođeni na tlu Amerike: Garsilaso de la Vega, Inka. Indijansko pitanje i fra Bartolome de las Kasas. Renesansa u hispanoameričkoj književnosti. Alonso de Ersilja i Sunjiga. La Araucana. Barok u hispanoameričkoj književnosti: Bernardo de Balbuena i Karlos de Siguensa i Gongora. Sor Huana Ines de la Krus: Primero sueño, Respuesta a Sor Filotea de la Cruz. Prvi prozni tekstovi u doba kolonija i prvi hispanoamerički roman. Alonso Kario de la Vandera i Hose Hoakin Fernandes de Lisardi. Specifičnosti hispanoameričke pikareske. Začeci hispanoameričkog pozorišta. Huan Ruis de Alarkon. Kostumbrizam u hispanoameričkoj književnosti. Rikardo Palma i njegove tradicije.
Metodologija i oblici nastave: Predavanja, vežbe, diskusije, samostalan rad (istraživanje, pretraživanje, itd.), tumačenje odabranih odlomaka, učenje uz pomoć kompjutera, itd.
Obavezna lektira:
Proza
- Cristóbal Colón: Diario de a bordo del primer viaje. Carta a Luis de Santángel.
- Hernán Cortés: Cartas de Relación. Drugo pismo i još jedno po izboru.
- Bartolomé de las Casas: Brevísima relación de la destrucción de las Indias.
- Bernal Díaz del Castillo: Historia verdadera de la conquista de Nueva España. Poglavlja: Prólogo (El autor), XXXVI, XLII, XLIII, LII, LXXXI-LXXXIII, LXXXVII-XCII, XCVII, CVIII, CXIV, CXV, CXXII, CXXVI-CXXVIII, CLVI, CCIV-CCVII, CCX.
- Concolorcorvo (Alonso Carrió de la Vandera): El Lazarillo de los ciegos caminantes.
- José Joaquín Fernández de Lizardi: El Periquillo Sarniento.
- Ricardo Palma: Tradiciones Peruanas – deset tekstova po izboru.
Poezija i drama
- Alonso de Ercilla y Zúñiga: La Araucana (drugo pevanje).
- Sor Juana Inés de la Cruz: Primero sueño; Respuesta a Sor Filotea de la Cruz.
- Juan Ruiz de Alarcón: La verdad sospechosa.
Obavezna lektira može se naći na internet linkovima, a istovremeno će biti na platformi Moodle ovog predmeta.
Preporučena literatura:
1. Bellini, Giuseppe. Nueva historia de la literatura hispanoamericana. Madrid: Castalia, 1997
2. Oviedo, José Miguel. Historia de la literatura hispanoamericana. Tomo I. De los orígenes a la Emancipación. Madrid: Alianza,1995
3. Madrigal, Luis Iñigo. Historia de la literatura hispanoamericana. Tomo I. Época Colonial. Madrid: Cátedra, 1992
4. Anderson Imbert, Enrique. Literatura hispanoamericana. Tomo I. La Colonia. Cien Años de la República. México-Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 1992
5. Pavlović Samurović, Ljiljana. Leksikon hispanoameričke književnosti. Beograd: Savremena administracija, 1993
Studenti su u obavezi da konsultuju jedan od priručnika pod rednim brojevima od 1 do 4.
Ocenjivanje
Prisustvo na času (procenat obaveznog prisustva – 75%): 5%
Naučno-istraživački rad: 25%
Završni ispit: 70%
UKUPNO: 100%
NAPOMENA: Student na završnom ispitu mora ostvariti najmanje 50% od maksimalnog broja bodova kako bi položio ispit. Student koji ne položi završni ispit, nastavu iz istog predmeta pohađa u narednoj školskoj godini. Predispitne obaveze ispunjene tokom jedne školske godine važe do početka nastave iz tog predmeta naredne školske godine.
Plan izvođenja nastave:
Proza:
- Uvodno predavanje. Pojam hispanoameričke književnosti. Dokumenti o otkriću i osvajanju Amerike.
- Diario de a bordo Kristofera Kolumba. Cartas de relación Ernana Kortesa.
- Svedočanstvo učesnika u osvajanju. Historia verdadera de la conquista de Nueva España Bernala Dijasa del Kastilja.
- Hroničari rođeni na američkom tlu. Comentarios reales Garsilasa de la Vege Inke.
- Uporedna analiza odlomaka iz tekstova hroničara osvajanja Amerike.
- Negativni aspekti osvajanja: Brevísima relación de la destrucción de las Indias fra Bartolomea de las Kasasa.
- Analiza odlomka. Razmatranje indijanskog pitanja.
- Prvi prozni tekstovi u doba kolonija: Lazarillo de los ciegos caminantes Konkolorkorva tj. Alonsa Karija de la Vandere.
- Prvi hispanoamerički roman: El Periquillo Sarniento Hosea Hoakina Fernandesa de Lisardija.
- Poređenje španskog i hispanoameričkog pikara. Sličnosti i razlike.
- Tradicije kao posebna prozna podvrsta: Tradiciones peruanas Rikarda Palme.
- Tumačenje odlomka.
Poezija i pozorište:
- Renesansa u hispanoameričkoj književnosti – opšte odlike.
- Alonso de Ersilja i Sunjiga.
- La Araucana – tema, struktura, kratka sadržina.
- La Araucana – dokumentarno i fikcionalno; stilske odlike.
- La Araucana – značaj i kritički odjek.
- Barok u hispanoameričkoj književnosti – opšte odlike.
- Bernardo de Balbuena.
- Karlos de Siguensa i Gongora.
- Sor Huana Ines de la Krus.
- Primero sueño; Respuesta a Sor Filotea de la Cruz.
- Huan Ruis de Alarkon.
- La verdad sospechosa.