Naziv predmeta: HISPANOAMERIČKA KNJIŽEVNOST 3
Status predmeta: OP
Šifra predmeta: 0915447
Struktura predmeta: predavanja i vežbe (1+1)
Godina studija: III
Semestar: Sedmi
Broj bodova: 3
Tip predmeta: TM
Profesorka: prof. dr Vesna Dickov
Asistentkinja: Ksenija Vulović
Uslov: Odslušan predmet Hispanoamerička književnost 2.
Ciljevi predmeta: Studenti će se upoznati sa razvojem hispanoameričke književnosti na kraju XIX i u prvim decenijama XX veka. Kroz analizu književnih dela studenti će se upoznati sa hispanoameričkom kulturom. Student treba da vlada osnovnim teorijskim i istorijskim pojmovima i problemima koji se odnose na hispanoameričku književnost. Stiče sposobnost da analizira i kritički sagleda najznačajnije tekstove i autore hispanoameričke književnosti sa kraja XIX i početka XX veka. Sagledava istorijsku evoluciju hispanoameričke književnosti u istorijskim i društvenim kontekstima, stilovima i tendencijama.
Sadržaj predmeta: Preteče modernizma u hispanoameričkoj književnosti. Hose Marti. Manuel Gutjeres Nahera. Hose Asunsion Silva. Hispanoamerički modernizam. Ruben Dario. Leopoldo Lugones, Hulio Erera i Rajsih, Giljermo Valensija, Amado Nervo. Indihenizam u XX veku. Alsides Argedas, Horhe Ikasa, Gregorio Lopes i Fuentes. Različiti oblici realizma u hispanoameričkoj književnosti XX veka. Idealizacija gauča. Rikardo Guiraldes. Novela de la tierra. Sukob civilizacije i varvarstva. Hose Eustasio Rivera i Romulo Galjegos. Ciklus romana o Meksičkoj revoluciji. Marijano Asuela i Martin Luis Gusman.
Metodologija i oblici nastave: Predavanja, vežbe, diskusije, samostalan rad (istraživanje, pretraživanje, itd.), tumačenje odabranih odlomaka, učenje uz pomoć kompjutera, itd. Preporučuje se studentima da koriste forum i „chat“ na platformi Moodle za konsultacije sa nastavnicima.
Obavezna lektira:
- Gregorio López y Fuentes: El indio ili Alcides Arguedas: Raza de bronce ili Jorge Icaza: Huasipungo
- Rómulo Gallegos: Doña Bárbara
- Ricardo Güiraldes: Don Segundo Sombra
- Mariano Azuela: Los de abajo
- José Martí: Ismaelillo (Príncipe enano, Mi caballero), Versos libres (Poética, Mi poesía), Versos sencillos (I Yo soy un hombre sincero, IX La niña de Guatemala, XXXIX Cultivo una rosa blanca)
- José Asunción Silva: Una noche (Nocturno III).
- Manuel Gutiérrez Nájera: La duquesa Job.
- Rubén Darío: po pet pesama iz poetskih zbirki Azul, Prosas profanas, Cantos de vida y esperanza.
- Leopoldo Lugones: pesme po izboru.
- Julio Herrera y Reissig: pesme po izboru.
Navedena dela iz obavezne lektire mogu se naći na Internetu. Istovremeno se mogu naći i na platformi Moodle ovog predmeta za koji će studenti dobiti pristupnu lozinku na časovima.
Preporučena literatura:
- Dickov, Vesna. Hispanoamerička književnost: od postmodernizma do postbuma. Beograd: Filološki fakultet, 2016.
- Oviedo, José Miguel. Historia de la Literatura Hispanoamericana. Tomo III: Postmodernismo, Vanguardia y Regionalismo. Madrid: Alianza, 2007.
- Shaw, Donald L. Nueva narrativa hispanoamericana. Boom. Posboom. Posmodernismo. Madrid: Cátedra, 2003.
- Franco, Jean. Historia de la literatura hispanoamericana. Edición revisada y puesta al día. Barcelona: Ariel, 2002.
- Bellini, Giuseppe. Nueva historia de la literatura hispanoamericana. Madrid: Castalia, 1997.
- Pavlović Samurović, Ljiljana. Leksikon hispanoameričke književnosti. Beograd: Savremena administracija,1993.
- Anderson Imbert, Enrique. Literatura hispanoamericana II. Epoca Contemporánea. México-Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 1964.
Ocenjivanje
Prisustvo na času (procenat obaveznog prisustva – 75%)
Usmeno izlaganje: 20%
Naučno-istraživački rad: 30%
Završni ispit: 50%
UKUPNO: 100%
NAPOMENA: Da bi položio ispit student na završnom ispitu mora ostvariti najmanje 30% od maksimalnog broja bodova, a na prisustvu na času procenat od 75% pohađanih časova u semestru. Student koji ne položi završni ispit u zakonom predviđenom broju ispitnih rokova, nastavu iz istog predmeta pohađa u narednoj školskoj godini. Predispitne obaveze ispunjene tokom jedne školske godine važe do početka nastave iz tog predmeta naredne školske godine.
Plan izvođenja nastave:
Proza:
- Indihenizam u XX veku.
- Alsides Argedas, Horhe Ikasa, Gregorio Lopes i Fuentes.
- Položaj Indijanca u Hispanskoj Americi kroz analizu odlomaka iz romana Argedasa i Lopesa i Fuentesa.
- Različite varijante realizma u hispanoameričkoj književnosti XX veka.
- Idealizacija gauča.
- Don Segundo Sombra Rikarda Guiraldesa.
- Novela de la tierra. Civilización y barbarie.
- Doña Bárbara Romula Galjegosa.
- La vorágine Hosea Eustasija Rivere.
- Ciklus romana Meksičke revolucije.
- Los de abajo Marijana Asuele.
- La sombra del caudillo Martina Luisa Gusmana.
Poezija:
- Upoznavanje studenata sa planom i programom.Premodernizam u hispanoameričkoj poeziji – opšte odlike.
- Hose Marti. Život i književno stvaralaštvo.
- Hose Marti – analiza pesama.
- Manuel Gutjeres Nahera. Hose Asunsion Silva. Tumačenje pesama.
- Modernizam u hispanoameričkoj književnosti – izvori i razvoj.
- Modernizam u hispanoameričkoj književnosti – opšte odlike.
- Ruben Dario. Život i književno stvaralaštvo.
- Ruben Dario – tumačenje pesama.
- Leopoldo Lugones. Tumačenje pesama.
- Hulio Erera i Rajsih. Tumačenje pesama.
- Giljermo Valensija. Tumačenje pesama.
- Amado Nervo. Tumačenje pesama.