Naziv predmeta: HISPANOAMERIČKA KNJIŽEVNOST 4
Status predmeta: OP
Šifra predmeta: 0915448
Struktura predmeta: predavanja i vežbe (1+1)
Godina studija: III
Semestar: Osmi
Broj bodova: 3
Tip predmeta: TM
Profesorka: prof. dr Vesna Dickov
Asistentkinja: Ksenija Vulović
Uslov: Odslušan predmet Hispanoamerička književnost 3.
Ciljevi predmeta: Studenti će se upoznati sa razvojem hispanoameričke književnosti u XX veku. Kroz analizu književnih dela studenti će se upoznati sa hispanoameričkom kulturom. Student treba da vlada osnovnim teorijskim i istorijskim pojmovima i problemima koji se odnose na hispanoameričku književnost. Stiče sposobnost da analizira i kritički sagleda najznačajnije tekstove i autore hispanoameričke književnosti XX veka. Sagledava istorijsku evoluciju hispanoameričke književnosti u istorijskim i društvenim kontekstima, stilovima i tendencijama.
Sadržaj predmeta: Pozni hispanoamerički modernizam. Hose Santos Ćokano. Gabrijela Mistral. Enrike Gonsales Martines. Hispanoamerički avangardni poetski tokovi. Oliverio Hirondo. Sesar Valjeho. Visente Uidobro. Horhe Luis Borhes. Argentinski roman u prvoj polovini XX veka. Moderni roman. Roberto Arlt. Roman 50-ih godina. Ernesto Sabato. Društveno-političke i ekonomske prilike u Latinskoj Americi sredinom XX veka. Novi hispanoamerički roman. Teorijske definicije magičnog realizma, čudesnog realizma i fantastične književnosti. Huan Rulfo. Migel Anhel Asturijas. Militarizam u romanima Marija Vargas Ljose. Fuentesova slika savremenog Meksika. Postavangarda u Hispanskoj Americi. Nikolas Giljen. Pablo Neruda. Oktavio Pas. Eksperimentalni roman Hulija Kortasara. Pripovedači hispanoameričke književnosti XX veka: Horhe Luis Borhes i Hulio Kortasar. Roman post-boom-a. Isabel Aljende.
Metodologija i oblici nastave: Predavanja, vežbe, diskusije, samostalan rad (istraživanje, pretraživanje, itd.), tumačenje odabranih odlomaka, učenje uz pomoć kompjutera, itd. Preporučuje se studentima da koriste forum i „chat” na platformi Moodle za konsultacije sa nastavnicima.
Obavezna lektira:
- Roberto Arlt: El juguete rabioso
- Ernesto Sábato: El túnel
- Juan Rulfo: Pedro Páramo
- Alejo Carpentier: El reino de este mundo
- Miguel Ángel Asturias: Los hombres de maíz
- Mario Vargas Llosa: La ciudad y los perros
- Carlos Fuentes: La muerte de Artemio Cruz
- Gabriel García Márquez: El otoño del patriarca
- Julio Cortázar: Rayuela
- Isabel Allende: De amor y de sombra
- Gabrijela Mistral: Desolación
- Visente Uidobro: Altazor (odlomci)
- Sesar Valjeho: Poemas (po izboru)
- Horhe Luis Borhes: Antología poética
- Pablo Neruda: Antología poética (po izboru)
- Oktavio Pas: Poemas (po izboru)
Navedena dela iz obavezne lektire mogu se naći na Internetu. Istovremeno se mogu naći i na platformi Moodle ovog predmeta za koji će studenti dobiti pristupnu lozinku na časovima.
Preporučena literatura:
- Dickov, Vesna. Hispanoamerička književnost: od postmodernizma do postbuma. Beograd: Filološki fakultet, 2016.
- Oviedo, José Miguel. Historia de la Literatura Hispanoamericana. Tomo IV: De Borges al presente. Madrid: Alianza, 2007.
- Shaw, Donald L. Nueva narrativa hispanoamericana. Boom. Posboom. Posmodernismo. Madrid: Catedra, 2003.
- Franco, Jean. Historia de la literatura hispanoamericana. Edición revisada y puesta al día. Barcelona: Ariel, 2002.
- Bellini, Giuseppe. Nueva historia de la literatura hispanoamericana. Madrid: Castalia, 1997.
- Pavlović Samurović, Ljiljana. Leksikon hispanoameričke književnosti. Beograd: Savremena administracija, 1993.
- Anderson Imbert, Enrique. Literatura hispanoamericana II. Epoca Contemporánea. México-Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 1964.
Ocenjivanje
Prisustvo na času (procenat obaveznog prisustva – 75%)
Usmeno izlaganje: 20%
Seminarski rad: 30%
Završni ispit: 50%
UKUPNO: 100%
NAPOMENA:Da bi položio ispit student na završnom ispitu mora ostvariti najmanje 30% od maksimalnog broja bodova, a na prisustvu na času procenat od 75% pohađanih časova u semestru. Student koji ne položi završni ispit u zakonom predviđenom broju ispitnih rokova, nastavu iz istog predmeta pohađa u narednoj školskoj godini. Predispitne obaveze ispunjene tokom jedne školske godine važe do početka nastave iz tog predmeta naredne školske godine.
Plan izvođenja nastave:
Proza:
- Argentinski roman u prvoj polovini XX veka. Moderni roman.
- El juguete rabioso Roberta Arlta.
- Roman 50-ih godina.
- El túnel Ernesta Sabata.
- Društveno-političke i ekonomske prilike u Latinskoj Americi polovinom XX veka.
- Novi hispanoamerički roman.Teorijske definicije magičnog realizma, čudesnog realizma i fantastične književnosti.
- Pedro Páramo Huana Rulfa.
- Los hombres de maíz i El Señor Presidente Migela Anhela Asturijasa.
- La ciudad y los perros Marija Vargasa Ljose.Militarizam u romanima Marija Vargas Ljose.
- La muerte de Artemio Cruz Karlosa Fuentesa.Fuentesova slika savremenog Meksika.
- Hulio Kortasar, Horhe Luis Borhes: pripovetke.
- Eksperimentalni roman Hulija Kortasara: Rayuela.
- Roman post-boom-a. De amor y de sombra Isabel Aljende.
Poezija:
- Upoznavanje studenata sa planom i programom.
- Hose Santos Ćokano. Tumačenje pesama.
- Gabrijela Mistral. Tumačenje pesama.
- Enrike Gonsales Martines. Tumačenje pesama.
- Avangarda – uvodno predavanje. Osnovne odlike i najznačajniji tokovi u hispanoameričkoj književnosti: kreacionizam, ultraizam, auguralizam, estridentizam, nadrealizam, runrunizam.
- Najznačajniji avangardni tokovi u hispanoameričkoj književnosti (nastavak) – purizam, nativizam, sensiljizam. Grupe: “Florida”, “Martín Fierro”, “Boedo”.
- Postavangarda u Hispanskoj Americi – osnovne odlike. Grupe: “Los Contemporáneos”, “Orígenes”, “Piedra y cielo”.
- Oliverio Hirondo. Tumačenje pesama.
- Sesar Valjeho. Tumačenje pesama.
- Visente Uidobro. Tumačenje pesama.
- Horhe Luis Borhes. Tumačenje pesama.
- Pablo Neruda. Tumačenje pesama.
- Oktavio Pas. Tumačenje pesama.
- Nikolas Giljen. Tumačenje pesama.