ŠPANSKA KNJIŽEVNOST 3
Status predmeta: obavezni predmet (OP)
Šifra predmeta: 0915043
Struktura predmeta: predavanja i vežbe (2+ 2)
Godina studija: II
Semestar: Treći
Broj bodova: 6
Tip predmeta: NS
Profesorka:
Vanr. prof. dr Jasna Stojanović
Asistent:
Željko Donić
Uslov za pohađanje predmeta:
Odslušan predmet Španska književnost 2.
Sadržaj (opis) predmeta
Pregled španske književnosti srednjeg veka: XI–XV vek.
LIRIKA: narodna lirika, arapsko-andaluzijska lirika, galisijsko-portugalska lirika, pojava umetničke lirike u Kastilji.
EPIKA: teorije o poreklu epskih pesama u Španiji. Sačuvani epski spevovi. Cantar de Mio Cid. Poema de Fernán González. Neistorijska epika: Gonsalo de Berseo, Milagros de Nuestra Señora; Juan Ruiz, Arcipreste de Hita, Libro de buen amor.
Španska romansa kao zaseban epsko-lirski oblik.
PROZA: Alfonso X Učeni i rad na formiranju kastiljanske proze. Istočnjački uticaji: Calila y Dimna. Prozne vrste cuento, fábula, ejemplo. Prvi izdanak umetničke proze na kastiljanskom: Don Juan Manuel, El Conde Lucanor.
POZORIŠTE: teorije o poreklu pozorišta na Iberijskom poluostrvu. Liturgijska drama. Representación de los Reyes Magos. Juan del Encina, „otac španskog pozorišta“. Lucas Fernández.
Cilj predmeta/kursa
Studenti će znati da prepoznaju glavne osobenosti i tendencije stare španske književnosti kroz reprezentativna dela srednjevekovnih autora, kao i njene kulturne, umetničke, estetske i humanističke vrednosti. Studenti će razviti lični kritički stav koji će im omogućiti da formulišu vrednosne sudove o obeležjima, delima i autorima. Studenti će steći sposobnost da određena književna dela i pisce sagledaju u kontekstu celokupne španske književnosti.
Metodologija i oblici nastave
Predavanja, čitanje dela, tumačenje i analiza tekstova, pisani radovi, ekspozei i rasprave.
Samostalan rad, učenje uz pomoć kompjutera.
PLAN IZVOĐENJA NASTAVE (KALENDAR ČASOVA)
Nastavna nedelja |
Plan predavanja i evaluacije |
Plan vežbanja/ praktične nastave i evaluacije |
1 |
Upoznavanje studenata sa planom i programom. |
Upoznavanje studenata sa planom i programom. Špansko društvo u srednjem veku. |
2 |
Narodna lirika u Kastilji. Arapsko-andaluzijske pesničke forme: harća, muvašaha, sehel. |
Jarchas. Praktične vežbe. |
3 |
Galisijsko-portugalska lirika. Odlike i metričke forme. Pesničko delo Alfonsa X. |
Narodna lirika. Praktične vežbe. |
4 |
Rana kastiljanska epika. Teorije o poreklu epske poezije u Španiji. Mester de juglaría. Los juglares. Junački spevovi. |
Cantar de Mio Cid. |
5 |
Mester de clerecía. Metričko-jezičke odlike, autori, dela. |
Cantar de Mio Cid. Tumačenje odabranih odlomaka. |
6 |
Gonzalo de Berceo, Milagros de Nuestra Señora. Marijanske teme na kastiljanskom jeziku. |
Gonzalo de Berceo, Milagros de Nuestra Señora. Praktične vežbe na odabranim pesmama. |
7 |
Juan Ruiz, Arcipreste de Hita, Libro de buen amor. |
Juan Ruiz, Libro de buen amor. Praktične vežbe na odabranim odlomcima. |
8 |
Proza. Alfonso X El Sabio. Značaj prevođenja za nastanak kastiljanske proze. Calila y Dimna. |
Cuento, fábula, ejemplo. Prvi autohtoni izdanak proze. Don Juan Manuel, El conde Lucanor. |
9 |
Pozorište u srednjem veku. Representación de los Reyes Magos. |
Don Juan Manuel, El conde Lucanor. Tumačenje i vežbe na odabranim odlomcima. |
10 |
Pozorište u predrenesansi. Juan del Encina, „otac španskog pozorišta“. |
El romance. Teorijski deo. Tumačenje i praktični rad. |
11 |
Rezervni čas. |
Španska romansa. Tumačenje i praktični rad. |
OCENJIVANJE:
Prisustvo na času: Procenat prisustva na časovima kao uslov za polaganje ispita: 75%.
Aktivno učešće na času: u diskusijama, debatama, vežbama itd. (5 poena).
PREDISPITNE OBAVEZE:
Domaći zadaci: Studenti će tokom semestra uraditi zadate domaće zadatke (analiza teksta, vežbanja na zadatom tekstu, sastav na temu o delu/autoru iz gradiva, usmeno izlaganje i sl.) koji će biti ocenjivani sa maksimalnih 35 poena.
ISPIT:
Na kraju semestra polaže se pismeni završni ispit. Ispit je delom u obliku testa, sa kratkim pitanjima u kojima se označava tačan odgovor, dopunjuje tačan odgovor ili odgovara na teorijsko pitanje iz gradiva predviđenog planom i programom. U drugom delu ispita student ispunjava zadatak koji se od njega traži na primeru konkretnog književnog odlomka iz gradiva (tumačenje teksta, komentar teksta i dr.).
Obavezna literatura:
- Pedraza, Felipe B., Rodríguez, Milagros: Manual de literatura española, vol. 1, Tafalla, Cénlit, 1980.
- Pavlović-Samurović, Ljiljana, Soldatić, Dalibor, Španska književnost 1. Beograd, Sarajevo, Nolit, Svjetlost, 1985.
Obavezna lektira:
- Margit Frenk (dir.), Lírica española de tipo popular, Madrid, Cátedra, 1997 – ODLOMCI (Jarchas: 3, 8, 10, 11, 12 y 18. Cantigas de amigo: 41, 44, 46 y 47. Lírica tradicional castellana: 110, 120, 243, 289, 320).
- Pesma o Sidu. Kritičko izdanje, prevod i obrada Vlado Drašković. Beograd, Izdavačko-informativni centar studenata, 1975, 256 pp.
- Gonzalo de Berceo, Milagros de Nuestra Señora, Edición de Michael Gerli, Madrid, Cátedra, 1999 – ODLOMCI (10 strana: Introducción, “El clérigo y la flor”, “El ladrón devoto”, “El clérigo ignorante”, “Los dos hermanos”, “El náufrago salvado”).
- Poema de Fernán González. Ed. de Juan Victorio, Madrid, Cátedra, 1998 – ODLOMCI (5 strana: “Elogio de España”).
- Don Huan Manuel, Knez Lukanor, prevod sa starokastiljanskog, predgovor i beleške Željko Donić, Beograd, Partenon, 2014, 276 pp. (Starošpanski i modernizovani španski tekst dostupan on-line na http://www.ciudadseva.com/textos/cuentos/esp/juanma/jm.htm).
- Juan Ruiz, Libro de buen amor, Ed. de Alberto Blecua, Madrid, Cátedra, 2001 – ODLOMCI (50 strana: Estrofas 13–19, 71–76, 152–165, 429–450, 490–510, 950–971, 1315–1356, 1485–1575).
- Antología de la poesía medieval. Edición Antonio del Rey Briones. Madrid, Akal Literaturas, 2006 – ODLOMCI.
- Stare španske romanse, prevod sa kastiljanskog, predgovor, beleške i glosar Željko Donić, Beograd, Partenon, 2011. pp. 11–251, 305–315.
- Auto de los reyes magos (http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/auto-de-los-reyes-magos–0/html/).
* Da bi položio ispit, student na svim pojedinačnim elementima ocene mora imati minimum 30% od ukupnog broja bodova. Student koji nije ostvario sve predispitne obaveze i nije bio prisutan na 75% nastave nema pravo da polaže završni ispit. Student koji ne ispuni kriterijume za ispunjavanje predispitnih obaveza i ne položi završni ispit, nastavu iz istog predmeta pohađa u narednoj školskoj godini. Predispitne obaveze ispunjene tokom jedne školske godine važe do početka naredne školske godine.