Status predmeta: obavezni predmet (OP)
Šifra predmeta: 0915048
Struktura predmeta: predavanja i vežbe (1+1)
Godina studija: III
Semestar: Osmi
Broj bodova: 3
Tip predmeta: NS


Nastavnik:
dr Vladimir Karanović, docent
Saradnica: Isidora Kalović


Uslov za polaganje završnog ispita: Odslušan i položen predmet Španska književnost 7 i pozitivno ocenjene predispitne obaveze iz Španske književnosti 8.
 
Ciljevi predmeta:
Upoznavanje, razumevanje i analiza glavnih osobenosti, tendencija i pokreta savremene španske književnosti. Poznavanje, razumevanje i analiza najreprezentativnijih dela moderne književnosti, njenih kulturnih, umetničkih, estetskih i humanističkih vrednosti. Studenti su osposobljeni za razvijanje ličnog kritičkog i vrednosnog stava o pokretima, tendencijama i delima epohe. Student samostalno tumači književnoumetničke tekstove španske književnosti XX veka, u potpunosti je ovladao tehnikama tumačenja i interpretacije. Aktivno povezuje, sintetički i analitiki razmatra međuodnose književnosti, kulture, istorije i društva epohe.

Sadržaj predmeta:
Modernizam u Španiji: proza, poezija, predstavnici. Generacija 1898: Esej i roman. Predstavnici: Migel de Unamuno, Anhel Ganivet, Pio Baroha. Modernizam i Generacija 98: sličnosti i razlike. Hose Ortega i Gaset: Dehumanizacija umetnosti. Poezija XX veka. Avangarda. Najznačajnije generacije pesnika. Generacija 1927: predstavnici, dela, ideje, estetika. Pozorište XX veka: R. M. del Valje-Inklan, F. Garsija Lorka. Proza XX veka: Stanje španskog proznog stvaralaštva u prvoj polovini XX veka. Posleratne generacije: K. H. Sela, M. Delibes, K. Laforet, G. T. Baljester, A. M. Matute, Generacije 60-ih godina: L. Martin Santos, F. Umbral, H. Gojtisolo. Savremeno prozno stvaralaštvo, roman tranzicije i demokratije: H. Marijas, A. Munjos Molina, E. Mendosa, Alvaro Pombo itd.

Metodologija i oblici nastave: Predavanja, vežbe, diskusije, samostalan rad (istraživanje, pretraživanje, itd.), tumačenje odabranih odlomaka, učenje uz pomoć kompjutera, itd.

Obavezna lektira:

1. Ramón del Valle-Inclán, Sonatas. («Sonata de primavera»)
2. Miguel de Unamuno, En torno al casticismo. (Celo delo)
3. Miguel de Unamuno, Niebla. (Celo delo)
4. Pío Baroja, El árbol de la ciencia. (Celo delo)
5. Antología del grupo poético del 1927. (Izbor: 10 pesama)
6. Federico García Lorca, Yerma. (Celo delo)
7. Camilo José Cela, La familia de Pascual Duarte. (Celo delo)
8. Carmen Laforet: Nada. (Celo delo)
9. Luis Martín-Santos, Tiempo de silencio. (Celo delo)
10. Eduardo Mendoza, La verdad sobre el caso Savolta. (Celo delo)


Preporučena literatura:

- Carlos Blanco Aguinaga et al., Historia social de la literatura española (en lengua castellana), vol. II, Madrid: Akal, 2000. pp. 137-570.
– Donald L. Shaw, Historia de la Literatura Española. El siglo XIX, vol. 5, Barcelona: Ariel, 1983. pp. 245-289.
– Gerald G. Brown, Historia de la Literatura Española. El siglo XX, vol. 6/1, Barcelona: Ariel, 1983.
– Lina Rodríguez Cacho, Manual de Historia de la literatura española 2. Siglos XVIII al XX (hasta 1975), Madrid: Castalia, 2009. pp. 215-541.
– Santos Sanz Villanueva, Historia de la Literatura Española. Literatura actual, vol. 6/2, Barcelona:Ariel, 1984.
– Demetrio Estébanez Calderón, Diccionario de términos literarios, Madrid: Alianza, 1999.

Ocenjivanje:

Prisustvo na času (procenat obaveznog prisustva na vežbama – 75%)
Aktivno učešće na času (u diskusijama, debatama, vežbama itd.): 5 %
Predispitna aktivnost (prikaz članaka ili studije/prevod teksta/„interaktivni čas”): 35%
Završni ispit (Na kraju semestra polaže se pismeni završni ispit koji podrazumeva kratka pitanja u kojima se označava/dopunjuje tačan odgovor, prepoznaje obavezna lektira, ali i nekoliko kraćih esejskih pitanja koja zahtevaju duži i detaljniji odgovor): 60 %

NAPOMENA: Da bi položio ispit, student na predispitnim aktivnostima (prikaz članaka ili monografske studije/prevod teksta/„interaktivni čas”) mora imati minimum 30% od broja bodova, na završnom ispitu 51%, a na prisustvu na časovima vežbanja procenat od 75% pohađanih časova u semestru. Student koji nije ostvario sve predispitne obaveze nema pravo da polaže završni ispit u tekućoj školskoj godini.


Plan izvođenja nastave

Predavanja:
1. Uvodni čas. Predstavljanje plana rada i strukture predmeta.
2. Glavne odlike španske kulture krajem XIX veka: istorija, politika, književnost. Modernizam i Generacija 1898: sličnosti i razlike. Predstavnici: Ramon Marija del Valje-Inklan.
3. Eseji Generacije 1898: Španski idearijum, O kasticizmu.
4.Roman Generacije1898: Migel de Unamuno i pojam nivole (la nivola). Teorija romana Pija Barohe.
5. Hose Ortega i Gaset: intelektualizam, umetnost, roman. La deshumanización del arte.
6. Generacija 1927: odlike, predstavnici, dela.
7. Poezija Federika Garsija Lorke.
8. Dramsko delo Federika Garsija Lorke.
9. Španski posleratni roman: odlike, generacije pisaca, najznačajnija dela.
10. Kamilo Hose Sela, Karmen Laforet, Ramon H. Sender, Maks Aub, Luis Martin-Santos. Huan Gojtisolo.
11. Španski roman tranzicije ili demokratije: odlike, predstavnici, najznačajnija dela.
12. Migel Delibes, Ana Marija Matute, Eduardo Mendosa.
13. Nove tendencije u savremenom španskom romanu.

Vežbe:
1. Upoznavanje studenata s planom i programom.
2. Ramón del Valle-Inclán, Sonata de primavera: tumačenje odlomka.
3. Miguel de Unamuno, En torno al casticismo: tumačenje odlomka.
4. Miguel de Unamuno, Niebla: tumačenje odlomka.
5. Pío Baroja, El árbol de la ciencia: tumačenje odlomka. „Interaktivni čas”.
6. Antología del grupo poético del 1927: tumačenje pesama.
7. Antología del grupo poético del 1927: tumačenje pesama. „Interaktivni čas”.
8. Federico García Lorca, Yerma: tumačenje odlomka.
9. Camilo José Cela, La familia de Pascual Duarte: tumačenje odlomka.
10. Carmen Laforet: Nada: tumačenje odlomka. „Interaktivni čas”.
11. Luis Martín-Santos, Tiempo de silencio: tumačenje odlomka.
12. Luis Martín-Santos, Tiempo de silencio: tumačenje odlomka. „Interaktivni čas”.
13. Eduardo Mendoza, La verdad sobre al caso Savolta: tumačenje odlomka.