ПСИХОЛОГИЈА ЧИТАЊА
Наставник: др Љубомир Жиропађа, редовни професор
Трајање: 1 семестар (II, IV, VI или VIII)
Статус предмета: ИП
Тип предмета: АО (академско-општеобразовни)
Шифра предмета: 1400042
Број кредита: 3
http://psihologija.wix.com/psihologija2
Циљ предмета
Упознавање са основним теоријским и практичним питањима психологије читања као области когнитивне психологије.
Упознавање са поступцима који имају за циљ унапређивање вештине читања.
Упознавање са разликама у мотивима читања и чиниоцима читалачких интересовања.
Исход предмета
Студенти ће бити у стању:
1. Да опишу и разумеју секвенце јављања основних сазнајних процеса при читању.
2. Да опишу разлике између добрих и лоших читача.
3. Да опишу основне појаве у развоју вештине читања и мотивацији за читање.
4. Да опишу чиниоце који утичу на читљивост текста.
Садржај предмета
Читање као област експерименталне психологије почетком 20. века.
Непосредно и посредно виђење у читању. Покрети очију при читању.
Покрети очију код посебних врста читања (формула, страног језика и др.). Читљивост.
Савремена когнитивна психологија и обнављање интересовања за истраживање читања.
Разумевање прочитаног (основни процеси, значај метакогнитивних процеса).
Дислексија.
Развојнопсихолошки аспекти читања. Значај теорија Лава Виготског и Жана Пијажеа за наставу читања.
Читалачка интересовања.
Улога родитеља и наставника у формирању интересовања.
Убрзавање читања.
Начин оцењивања
Активности у току предавања 20%
Колоквијуми 20%
Писмени испит 60%
Литература
1. Жиропађа, Љ. (2013). Још један пар очију. Београд: Чигоја штампа.
2. Лаловић, Д. (2012). Читање: од слова до текста. Београд: Филозофски факултет.
3. Вудворт, Р. (1938/1964). Експериментална психологија. Београд: Научна књига. (28. глава).